beHAV – 정신과 치료 경험 향상을 위한 서비스

OND 김정민, 김효빈, 강민영 & 김황
iF 디자인 어워드 2021
iF 디자인 어워드는 다양한 디자인 분야에 걸쳐 가장 영향력 있는 세 개의 국제 디자인 어워드 중 하나로, 매년 50개 이상의 국가의 디자이너들이 경쟁하는 가장 오래된 독립적인 디자인 포럼 중 하나입니다.

beHAV는 디지털 헬스케어를 활용해 정신 질환을 겪는 환자와 정신건강 클리닉을 양방향으로 지원하는 서비스다. beHAV는 환자의 정보, 상황, 상태를 바탕으로 가장 적합한 클리닉을 추천해준다. beHAV 앱은 긴 대기 시간을 극복하기 위한 온라인 솔루션인 스마트 질문지를 제공하며, 상담 세션에 대한 보고서를 녹음 및 요약 형태로 제공하여 환자가 상담 내용을 손쉽게 기억하고 상담 및 진료 내용에 액세스할 수 있게 한다. beHAV 앱은 서비스 디자인을 최우선으로 생각하며, 첨단 기술과 매끄러운 사용자 경험으로 어려운 문제를 해결한다.

아이디어

정신 질환을 겪는 환자는 방문하기 적절한 클리닉을 쉽게 찾을 수 없고, 막상 방문하더라도 긴 대기 시간을 겪어야 한다. 또한, 자신의 의료 기록에 액세스하고 이를 관리하는 데 어려움을 겪는다. 이 서비스는 디지털 헬스케어 서비스를 통해 이러한 문제점을 줄여 환자들의 경험을 향상시키는 것을 목표로 한다.

beHAV는 실제 사용자 리뷰를 통해 환자가 자신에게 적합한 클리닉을 결정할 수 있도록 투명하게 정보를 공개한다. 또한, 대기 시간을 줄이기 위해 사전 예방을 위한 온라인 테스트를 제공한다. 이와 더불어 사용자 데이터를 분석하여 맞춤형 보고서를 제공하며 사용자의 정신과 진료 기록에 접근하여 환자의 동향을 확인할 수 있다.

형태

beHAV 앱은 환자의 정신과 치료 경험을 개선하는 데 도움을 준다. 앱은 민감하고 사적인 치료 영역을 다루기 때문에 ‘신뢰성’을 강조한다. 또한 beHAV는 환자가 직면하는 어려움을 해결하고 경험을 개선하는 것을 목표로 하며, 목표를 달성하기 위해 앱의 미학 키워드로 ‘직관’을 선택했다.

beHAV는 사용자가 의사를 찾을 수 있도록 직관적이고 신뢰할 수 있는 정보를 제공하며, 사용자에게 적합한 의사를 한 눈에 쉽게 찾을 수 있는 구조를 제공한다. 또한 사용자의 진료기록 및 경향에 맞게 달력 및 그래프 보기를 제공한다.

기능

beHAV 앱은 점차 늘어나고 있는 정신 건강 관리 수요를 보다 효과적으로 충족하기 위해 세 가지 주요 기능을 제공한다. beHAV 서비스는 환자 중심의 클리닉 정보를 제공한다. 사용자 리뷰와 사용자가 직접한 입력한 정보를 분석하여 각 사용자의 상황(증상, 연령, 선호도 등)을 기반으로 최고의 의사를 추천한다. 온라인 설문은 환자의 편의와 보안을 개선하고, 클리닉에서의 대기 시간을 단축한다. 또한 사용자가 상담 및 진료 내용을 열람할 수 있도록 디지털 기록을 제공하며, 앱 내부의  시각화를 통해 진행 상황을 쉽게 인식할 수 있도록 돕는다.

차별화

beHAV는 클리닉에 대한 정보를 제공하는 다른 앱과 달리 정신 건강에 초점을 맞춘 집중 서비스를 제공한다. 정신과 치료에 있어 의사와 환자의 긴밀한 관계는 매우 중요하다. beHAV는 환자들이 직접 남긴 리뷰와 데이터를 수집, 분석하여 환자들이 적합한 의사를 찾는 과정을 개선한다.

정신과 치료의 상당 부분은 의사와 환자의 대화로 이뤄진다. beHAV의 스마트 설문 서비스는 온라인으로 제공되어 환자의 대기 시간을 크게 줄여 줄 수 있다. 또한 의사는 온라인 기반 데이터를 사용하여 그 어느 때보다 효과적인 진료 및 상담을 수행할 수 있다.

효과

지난 6년 동안 정신과를 찾는 환자 수는 꾸준히 증가해왔지만 수요와 공급의 불균형으로 인해 진료 기간은 줄어들고 대기 시간은 길어졌다. 또한 정신과 진료에 대한 잘못된 편견으로 인해 관련 정보에 대한 폐쇄성이 초래되어 문제가 되고 있다.

beHAV는 환자들의 행동과 습관에 영향을 줌으로써 이러한 불만족스러운 경험을 해결하고자 한다. 환자는 자신의 감정 변화를 추적하고 상태를 기록할 때 맞춤형 색상 및 격려 메시지를 받을 수 있다. 이처럼 마음의 상태를 확인하는 습관을 기르는 것을 통해 진료의  부족을 보완하고 의사에게 더 많은 정보를 제공하며, 결과적으로 환자가 적절한 진료를 받을 수 있게 된다.

문제

한국에서는 최근 5년 동안 GAD(범불안 장애) 환자의 수가 두 배 이상 증가했다. 대한건강보험공단의 2012~2016년 정신건강 진료 실적 기록에 따르면 최근 5년간 정신과 관련 환자 수는 1,227만 명에 달했으며, 계속해서 증가하는 추세다. 그러나 정신과 클리닉의 공급이 증가하는 수요를 충족시키지 못하는 상황이다. 따라서 정신 건강 문제는 해결하기 어려워지고 있으며, 환자들은 다음과 같은 문제로 고통 받고 있다.

  • 적합한 정신과 클리닉을 찾기 어렵고, 각 클리닉에 대한 정보가 부족함
  • 500개 이상의 문항에 응답하는 정신과 검사에는 긴 시간이 걸리며, 이는 응답을 분석해야 하는 의사의 부담을 증가시키는 한편 긴 대기 시간을 초래하는 주요 원인이 됨
  • 환자들이 자신의 의료 기록에 접근하고 관리하는 데 어려움을 겪고 있으며, 개인의 의료정보가 대부분 클리닉에 저장 및 관리되고 있음

해결책

정신과 진료는 대부분 의사 및 상담사와의 대화를 통해 이루어진다. 따라서 진료 기록은 환자의 기억에 의존하는 경우가 많다. beHAV 앱은 진료 및 상담에 대한 기록과 요약된 세션 보고서를 제공하여 사용자가 상담/진료 내용을 쉽게 기억하고 액세스할 수 있는 기회를 제공한다.

설계

정신적 문제가 있는 환자는 어려운 사용자 그룹이다. 따라서 beHAV 앱 개발 팀은 개발 과정에서 각별한 주의와 배려를 기울였다. 그 결과 복잡한 사용자 요구를 충족시키기 위해 사용자 중심 접근 방식으로 서비스를 개발했다. 그러한 과정으로 개발된 beHAV 앱은 신중한 개발 프로세스에 기반한 서비스 디자인 마인드와 경험 디자인을 보여준다.

beHAV – Healthcare Digital Service Design/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Healthcare Digital Service Design – Solution/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Healthcare Digital Service Design – Psychiatrist finder/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Healthcare Digital Service Design – Smart questionnaire/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Healthcare Digital Service Design – My history/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Healthcare Digital Service Design/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Service for enhanced Psychiatry experience

OND Jeongmin Kim, Hyobin Kim, Minyoung Kang, Hyojeong Jin & Hwang Kim
iF Design Award 2021
iF Design Award is one of one of the three most influential design awards which span multiple disciplines and receive submissions from more than 50 nations every year.

beHAV is a service that holistically supports patients with mental health issues and psychiatric hospitals with digital healthcare methods. beHAV recommends the best suitable clinic based on patients’ information, context, and status. The beHAV app offers Smart Questionnaire, an online solution to overcome long waiting times. It also provides session reports in recording and summary so that the patient can remember easily and access the consultation/care content. beHAV app is created from a service design-first mindset and solves difficult problems with advanced technology and seamless user experiences.

Idea

Patients with mental health issues are suffering from inability to find clinics, long waiting times, and difficulty to access and manage their own medical records. The service aims to enhance such experiences by reducing pain points with digital healthcare services.

Based on real user reviews, beHAV transparently discloses information to help patients make decisions of right mental clinic for them. In addition, it provides a proactive online test to reduce waiting time. Moreover, beHAV analyzes user data to provide a customized progress report. It has access to the user’s psychiatric treatment record and check the patient’s medical trends.

Form

The beHAV app helps improve patients’ psychiatric treatment experience. Since the app deals with a sensitive and private field of treatment, it emphasizes ‘reliability.’ In addition, beHAV aims to solve the difficulties that patients encounter and improve their experiences. In order to achieve this goal, ‘intuition’ was chosen as the keyword for the app’s aesthetics.

beHAV provides intuitive and reliable information for its users to find doctors. Its structure makes it easy to find a doctor who is well-suited to the users at a glance. In addition, calendar and graph views are presented to suit the users’ own medical records and trends.

Function

In order to meet increased mental healthcare demands more effectively, the beHAV app provides three main features. The beHAV service provides clinic information from a patient-centered perspective. It recommends the best doctor based on each user’s context (symptom, age, preference, etc.) by analyzing reviews and inputs made by the user.

beHAV improves patients’ convenience and security by introducing online questionnaires and reduce waiting times at hospitals. The service provides digital records so that the users can see the consultation/care content. The visualization within the app helps the users easily recognize their progress.

Differentiation

Unlike other apps that provide information about clinics, beHAV delivers focused services dedicated to mental healthcare. In psychiatric treatment, close ties between doctors and patients are very important. beHAV collects and analyzes dedicated reviews and data to improve the process of finding the right doctor.

In addition, a large proportion of psychiatric treatment is occupied by the conversation between the doctor and the patient. beHAV’s smart questionnaire service is provided online, significantly reducing the waiting time. Doctors can also use online-based data for more effective sessions than ever before.

Impact

Although the number of patients has been steadily increasing over the past six years, the imbalance between supply and demand has resulted in short treatment and long waiting times. In addition, false prejudices on psychiatric treatment in Korea have caused closedness toward relevant information, which is a problem.

beHAV seeks to solve this unsatisfactory experience by influencing behaviors and habits. Patients can track their mood changes and get customized color picks and encouraging messages as they record their status. Developing a habit of checking one’s state of mind can supplement the lack of treatment, provide more information to doctors, and help patients to access appropriate mental care.

Problems

In the recent five years, the number of patients with GAD (Generalized Anxiety Disorder) has increased more than double. According to the 2012-2016 mental health treatment records by the KHIC (South Korean Health Insurance Corporation), the number of patients reached 12.27 million over the past five years and continues to increase. However, the supply of psychiatry is not able to meet the increasing demands. Thus, mental health issues are becoming more difficult to solve and patients are suffering from the below problems.

  • It is difficult to find the right psychiatrist and there is a lack of information about each psychiatrist clinic.
  • Answering psychiatry tests with over 500 questions is time consuming, increases the burden on the medical doctor to analyze, and is the main cause of long waiting time.
  • Patients are having difficulties in accessing and managing their own medical records. Personal medical data is mostly stored in and managed by clinics.

Solution

Psychiatric care is mostly done through verbal conversations. Therefore, the record of treatment is often dependent on patients’ recollections. The beHAV app provides recorded and summarized session reports, providing users with an opportunity to remember and access the consultation/care content easily.

Design

Patients with mental issues are a difficult user group to handle. Thus, the team behind the beHAV app needed to put extra care and consideration during the development process. As a result, the team has developed a service with a user-centered approach to satisfy complex user needs. beHAV app is the result of a service design mindset and experience design with a careful development process.

beHAV – Healthcare Digital Service Design/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Healthcare Digital Service Design – Solution/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Healthcare Digital Service Design – Psychiatrist finder/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Healthcare Digital Service Design – Smart questionnaire/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Healthcare Digital Service Design – My history/ Copyright © OND Lab – UNIST

beHAV – Healthcare Digital Service Design/ Copyright © OND Lab – UNIST