SPECTAC

SPECTAC

SPECTAC is a storytelling board game that even people who are visually impaired who do not know Braille and a people who are not visually impaired can enjoy it together. It is designed so that a people who are visually impaired can enjoy the game without feeling much difference with a little consideration for a people who are not visually impaired.

SPECTAC은 점자를 읽을 수 없는 시각장애인들도 비장애인과 함께 즐길 수 있는 스토리텔링 보드게임입니다. 비장애인이 조금만 배려하면 시각장애인도 큰 차이를 느끼지 않고 게임을 즐길 수 있도록 제작했습니다.

There is already a board game for a people who are visually impaired, but people who are visually impaired don’t know Braille can’t enjoy it. Only 12.4% of people who are visually impaired can read Braille. Therefore, most people who are visually impaired don not enjoy board games. Also people who are not visually impaired should be considerate even if they play simple board games. But they are not used to playing games with consideration.

시각장애인용 보드게임이 이미 존재하지만, 점자를 모르는 시각장애인들은 보드게임을 즐길 수 없습니다. 시각장애인들 중 점자를 읽을 수 있는 비율은 12.4%에 불과합니다. 따라서 대부분의 시각장애인들은 보드게임을 즐기지 않고, 간단한 보드게임을 하더라도 비장애인들이 많은 배려를 해야 합니다. 하지만 그들은 배려를 하며 게임을 하는 것에 익숙하지 않습니다.

Final Design

For easy storytelling, it consists of symbolic and simple patterns extracted from one keyword per card. I’ve unified all patterns into embossed shapes and widened the thickness and spacing of the patterns. So it made it easier for people who are visually impaired to read the card pattern. It is unified into black as the background color and gold as the pattern color, so that people who are not visually impaired can recognize the pattern at a glance while preventing storytelling using color.

최종 디자인

수월한 스토리텔링을 위해 카드 당 한 개의 키워드로부터 추출한 상징적이고 간단한 패턴으로 구성했습니다. 모든 패턴을 양각으로 통일하고 패턴의 굵기와 간격을 넓혀 시각장애인이 보다 쉽게 카드의 패턴을 읽을 수 있도록 했습니다. 배경색으로는 검정색, 패턴색으로는 금색으로 통일해 비장애인이 색을 이용해 스토리텔링 함을 방지함과 동시에 패턴을 한 눈에 알아볼 수 있도록 했습니다.

How to Play the SPECTAC
Card Design Illustration

30 Card Designs

Keywords: Ordeal, Trip, Stability, Competition, Hope, Anxiety, Gloom, Mask, Love, Achievement

카드 디자인 30개

키워드: 고난, 여행, 안정감, 경쟁, 희망, 불안함, 우울, 가면, 사랑, 성취

User Study Participants: [A] and [B], A social worker who are visually impaired working in a Ulsan Welfare Center For the Blind. [C], A social worker who is not visually impaired working in a Ulsan Welfare Center For the Blind. [D], A student who is not visually impaired attending UNIST.

사용자 테스트 참여자: 울산시각장애인복지관 소속 시각장애인 사회복지사 A, B, 비장애인 사회복지사 C, 비장애인 대학생 D

“Thank you for developing a fun game. I think it is a fun game in that it allows me to read other’s thoughts and express my thoughts.” -[A], A social worker who are visually impaired

“재미있는 게임 개발해 주셔서 감사합니다. 상대방의 생각을 읽고 내 생각을 표현할 수 있게 한다는 점에서 재미있는 게임인 것 같습니다” -시각장애인 사회복지사 A

“I’ve played a game, I don’t think there’s much difference between what we think and what a people who are visually impaired think. The picture of a card was well expressed. Strange at first, but during the board game, I can learn the game. And I started imagining it in my own way and I was able to deduce, so it was fun. If board game SPECTAC widespread, it’s going to help sensual a lot.” -[C], A social worker who are not visually impaired

“게임을 해 봤는데, 저희가 생각하는 것과 시각장애인이 생각하는 것에 큰 차이가 없다고 생각합니다. 카드의 그림도 잘 표현이 되어 있고 처음에는 생소했는데 하다 보니까 게임을 익힐 수 있게 되었고 또 상상도 하게 되었고, 추리도 하게 되었고 재미있었습니다. 보드게임이 널리 보급이 된다면 감각에 도움이 많이 될 것 같습니다.” -비장애인 사회복지사 C