Bus as a Service

Graphic design Service design Systemic design

Seongbeom Kim

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Seongbeom Kim

Master's degree

Bus route map and prepayment system for an improved experience of using buses in Ulsan

개선된 울산 버스 이용 경험을 위한 노선도와 선결제 시스템

The widespread ownership of smartphones changes people’s expectations towards bus information and experiences. BaaS improves the bus route map for anyone to understand the principle of bus numbers, while also proposing a prepayment system for booking a bus that provides a peace of mind for both drivers and passengers.

스마트폰의 보급은 승객들이 버스 정보와 이용에 기대하는 바를 바꾸어 놓았습니다. 바스(BaaS)는 개선된 버스 노선 지도로 버스 번호의 원리를 누구나 더 쉽게 이해할 수 있도록 하고, 선결제를 통해 기사와 승객 모두 조금 더 안심할 수 있는 서비스를 제안합니다.

Problem

문제점

The first and last digits in the bus number in Ulsan represent either the departure or arrival area. However, this simple principle is not often understood by users because the bus numbers are listed in an ascending order only by the first digit on the table.

울산 버스번호의 앞자리와 뒷자리는 출발지역 혹은 도착지역을 나타냅니다. 하지만 버스 노선도에 표시된 버스들은 앞자리 숫자의 오른차순으로 되어 있어 사람들이 버스 노선을 쉽게 이해하기 어렵습니다.

As a result, passengers need to constantly cross check the route map for direction and the bus information system to see when a bus arrives at the stop. Also, passengers can talk to strangers or bus drivers when they are about to take a bus to get to a place you’ve never been to, but they cannot always expect kind and correct answers.

그 결과 사람들은 자신이 타야하는 버스를 찾기 위해 버스의 행선지를 알려주는 노선도와 도착시간을 알려주는 버스 정보 시스템(BIS)을 계속해서 비교해야 확인해야 합니다.또한, 한 번도 안가본 곳을 갈 때 모르는 사람이나 버스기사에게 물어볼 수도 있지만, 항상 친절하고 정확한 대답을 기대할 수 있는 것은 아닙니다.

There is a disconnect in the communication between passengers and bus drivers. Some passengers stand by the edge of the sidewalk to be seen by a bus driver, which can be dangerous, while others do not notice the bus has arrived as they are using their smartphone or having a conversation. Some bus drivers skip a bus stop of the passengers do not express their willingness to take the bus, while others sound their horns to inform them of the arrival.

버스를 타려는 승객과 버스 기사의 커뮤니케이션에 단절이 있습니다. 어떤 승객은 버스가 자신을 보지 못할까봐 인도 끝까지 나가는 위험한 행동을 하지만, 어떤 승객은 스마트폰을 보거나 대화를 하느라 버스가 오는지 눈치채지 못하기도 합니다. 어떤 버스 기사는 버스가 도착한 것을 눈치채지 못하는 승객을 무시하고 지나쳐가기도 하지만, 다른 기사는 이들에게 버스의 도착을 알리기 위해 경적을 울리기도 합니다.

The break time of a bus driver can be shortened, if s/he does not meet her/his set schedule, and the specific bus may be cancelled if the bus arrives to the garage after the next departure time. As a result, they have no choice but to drive the bus in a hurry.

버스 기사들은 정해진 회자시간을 지키지 못하면 휴식시간이 줄거나, 다음 출발 시간이 지나버리면 해당 버스가 결행되기도 합니다. 따라서 항상 버스를 바쁘게 운전해야 하는 상황에 놓여있습니다.

Solution

개선안

Improved Bus Route Map
By explaining the principle of the bus numbers and visualizing the applied route over the key areas, passengers can now see information about the bus they need to board at a glance.

개선된 버스 노선도
버스 번호를 원리를 설명하고 이를 적용한 노선을 주요 지역 위에 시각화해 승객이 자신이 탑승해야 할 버스에 대한 정보를 한 눈에 알 수 있습니다.

Prepayment system for peace of mind
You can pay for the bus you want to board in advance using your smartphone, which informs the driver in advance, reducing the anxiety of missing the bus.


Reducing the stress of bus drivers
This reduces the time spent for payment when passengers are boarding the bus, thereby reducing the burden on the bus driver’s turnaround time, and at the same time reducing the complaints of passengers about non-stop issues.


Helping municipalities manage and improve their bus lines
Municipalities now gather data about where people take, transit and get off the bus, which helps them to plan and redesign their bus lines based on real needs.

안심을 위한 선결제 시스템
스마트폰을 통해 자신이 탑승하려는 버스의 요금을 미리 결제할 수 있도록 하고, 이 정보를 기사에게 미리 알려줘, 버스를 놓칠 수 있다는 불안감을 줄여줍니다.


버스기사의 업무 부담 완화
이는 승차시 결제 시간을 줄여주어 버스기사의 회차시간에 대한 부담을 줄여주고, 동시에 무정차 민원을 줄이는 효과도 가져옵니다.


지자체의 노선관리
지자체는 선결제를 통해 얻은 승객 출발지, 경유지, 도착치 데이터를 확보하고 이를 노선관리와 개선에 활용할 수 있습니다.