Pizzas for the People
–Exhibition date Nov 26, 2021
Location W139 Amsterdam, Netherlands↗
Directed by Prof. Hwang Kim
In the course of a long running ideological conflict North Korea is one of the most culturally isolated countries in the world, which reject any foreign influences through a tight control of media and communication equipment. To protect the North Korean identity from potential damaging western influences, short wave radios for example are banned while TV receiver are locked to tune only to the 3 official channels.
Paradoxically, with the support of pizza loving leader Kim Jong-il the first-ever Pizzeria was recently opened to provide an authentic Italian experience for a minority of wealthy political elite.
With the aim of challenging current cultural obstacles in North Korea, I have contacted a number of Chinese smugglers in China to distribute illegal propaganda over the border to North Korea, through the popular DVD format, which players are widely found in North Korean homes.
The Pizzas for the People is the series of designed insertions that explores how design can playfully contribute and impact on a social and cultural level, subtly challenging an ideological status quo.
북한은 매체와 통신수단의 철저한 통재를 바탕으로한 오랜 봉쇄정책으로 인해 세계에서 가장 문화적으로 고립된 국가로 꼽힌다. 외국 문명으로 부터 북한 고유의 문화정체성을 지킨다는 명목아래 단파 라디오는 금지되었고, TV 체널은 3개의 북한 공영방송으로 고정되었다. 하지만 역설적이게도 피자를 즐기먹는 김정일을 위해 2008년 평양에 북한 최초 피자점이 문을 열였다.
정치 기득권만 예외인 모순된 북한의 문화장벽에 도전하기 위해 김황은 피자 만드는 법을 담은 동영상을 제작, 북한 암시장의 루트를 따라 북한 주민들에게 배포하였다. 그 후 약 6개월 동안 북한 주민들로부터 사진, 메모 등의 지속적인 피드백을 받고 있다. 그들은 김황의 동영상을 어떻게 받아들이는가? 그것은 체제를 위협하는 불온선전인가, 아니면 우호적인 제스처인가?
모두를 위한 피자는 어떻게 디자인이 정치적 현상에 도전하여 사회 또는 문화적으로 기여 또는 충격을 가할 수 있는지 표류하는 일종의 디자인/다원예술 실험이다.